Sök:

Sökresultat:

1 Uppsatser om Kunduppfattat värde - Sida 1 av 1

Svenska ExportrÄdet i Tyskland - en studie om att skapa djupare kundrelationer

Syftet med denna studie Ă€r att undersöka hur ExportrĂ„det i Tyskland kan skapa fördjupade kundrelationer med svenska företag som har en etablerad verksamhet i Tyskland och om detta kan leda till nĂ€tverkseffekter. För att uppnĂ„ syftet har författarna utgĂ„tt ifrĂ„n en egenkomponerad teoretisk referensram och valt att genomföra en kvalitativ fallstudie med semistrukturerade intervjuer. Den teoretiska referensramen lĂ€nkar samman teorier som behandlar begreppen djupare kundrelationer, kunduppfattat vĂ€rde och nĂ€tverkseffekter.Empiri: Examensarbetet Ă€r en studie som genomförts pĂ„ uppdrag av Svenska ExportrĂ„det i Berlin och det empiriska materialet bestĂ„r utav 18 semistrukturerade intervjuer med svenska beslutsfattare inom svenska företag som har en befintlig verksamhet i Tyskland samt tre intervjuer med beslutsfattare inom ExportrĂ„det i Berlin och Svenska Handelskammaren i DĂŒsseldorf.Författarna har dragit slutsatserna att ExportrĂ„det i Tyskland kan skapa djupare kundrelationer med de nĂ€mnda företagen genom att utveckla kompetensen inom marknadsanalyser, lokal kunskap och sĂ€ljförmĂ„ga. Vidare föreslĂ„r författarna att ExportrĂ„det ska utvidga sitt nĂ€tverk genom ett utökat samarbete med Svenska Handelskammaren för att sĂ€kerstĂ€lla att svenska företag i Tyskland har en samarbetspartner i hela internationaliseringsfasen..